Bæredygtighed og økologisk rygsæk

For et par år siden lavede jeg sammen med nogle naturfagslærere på en skole i Odense et projekt hvor vi anvendte materialet “Den Økologiske Rygsæk” i 2 8. klasser. Formålet var at få eleverne til at se deres egen rolle i klimaets udvikling, og samtidig pege på nogle muligheder for at de kunne handle.

 

Det didaktiske fokus var på at undersøge læremidler, og der viste sig 3 læremidler i forløbet:

1. Selve undervisningsmaterialet,

2. De konkrete ting som undervisningen inddrog (og som eleverne skilte ad, fx en græsslåmaskine), og

3. De fortællinger som eleverne gennem undervisningen konstruerede om sig selv og deres liv som forbruger i samfundet.

 

Især det 3. læremiddel var interessant for det var en pointe, at læremidlerne skulle være med til at styrke elevernes engagement og motivation, og derfor kom narrativiteten til at spille en stor rolle for læreprocessen.

I den vedhæftede artikel skrev jeg lidt om forløbet. Den må gerne citeres med henvisning.

I det hele taget synes jeg det er irriterende at der findes noget der hedder CO2

 

 

Reklamer

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s